Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) lansează ideea de brand "Litoralul Verde", o marcă prin care agenţiile ANAT doresc să susţină stațiunile Eforie Nord, Eforie Sud, Techirghiol, Costinești, Olimp, Neptun, Cap Aurora, Jupiter, Venus, Saturn, Mangalia, Vama Veche.
"Litoralul Verde' s-a născut din dorința agențiilor de turism de a susține aceste stațiuni de pe Litoralul românesc al Mării Negre sub un singur nume, un nume care induce turiştilor ceea ne dorim noi pentru această zonă, şi anume: să rămână cât mai verde, să aibă cât mai multe parcuri, zone de promenadă, locuri de joacă pentru copii, plaje liniştite, muzică ambientală, siguranţă şi confort pentru turişti, urbanism de calitate, construcţii simple şi elegante, specific architectural, agrement de calitate, într-un cuvânt, un ambient de staţiuni turistice sustenabile. Ne-am dori ca 'Litoralul Verde' să devină un brand, ne-am dori ca acest nume să ne inspire pe toţi, operatori privaţi din turism, autorităţi centrale şi locale, spre a construi împreună o destinaţie şi un nou brand al Litoralului, care să poată concura cu cel al staţiunii Mamaia", spune Lucia Nora Morariu, președinte al ANAT.
Zona aceasta a Litoralului atrage anual circa 70% din turiştii care vizitează staţiunile de la malul mării prin agenţii de turism. Ca poziționare, stațiunile atrag familiile cu copii, cu accent pe facilități precum locurile de joacă, spațiile verzi, parcurile de distracții securizate, persoane care urmăresc refacerea, relaxarea, curele balneare, tratamentele balneare efectuate cu produse naturale, tineri care aleg variante de vacanţă mai rurale sau sunt atraşi de concerte şi evenimente specifice sau pur şi simplu turişti care preferă vacanţele liniştite şi confortabile, la un preţ acceptabil.
Eforiile sunt centrul zonei de tratament balnear de pe Litoralul românesc, dar sunt și dintre cele mai vechi așezăminte organizate de pe Litoral, ale căror faleze, plaje și resurse naturale – deși îndelung utilizate din punct de vedere comercial - susțin circulația turistică în zonă. Tratamentele şi curele balneare din Eforii, Techirghiol, Mangalia sunt extrem de eficiente şi atrag atât turişti români, cât şi turişti străini avizaţi nu doar în sezonul de vară, ci pe tot parcursul anului.
"Staţiunile Litoralului românesc s-au segmentat, ca brand, sunt diferite şi se completează în acelaşi timp. Astfel, dacă brandul staţiunii Mamaia este acela de staţiune a distracţiei şi a cluburilor de noapte, Eforiile au fost şi sunt în continuare specializate pe tratament balnear, cu o istorie de peste 100 de ani. Zona de sud a Litoralului este o zonă verde, o zonă unde vin, în special, familiile cu copii", declară Alin Burcea, prim-vicepreşedinte ANAT.
În staţiunile din zona Mangalia plajele sunt diverse şi de calitate, sunt multe hoteluri noi sau renovate, elegante şi deosebite, iar preţurile sunt sensibil mai mici decât în zona Mamaia. "De exemplu, valoarea medie a pachetului turistic vândut prin agenţii este în Eforie Nord de 75% faţă de Mamaia, în Eforie Sud de 50% şi în zona Mangalia de 65%. Este nevoie de mai multă voinţă în promovarea acestor zone şi staţiuni turistice!", afirmă Lucia Nora Morariu.
În medie, un turist care vine în stațiunile Eforie Nord, Eforie Sud, Costinești, Olimp, Neptun, Cap Aurora, Jupiter, Venus, Saturn și Mangalia petrece un sejur de 5 zile. În 2014, rezervările prin agenţii pentru aceste zone au crescut astfel: Eforie Nord – plus 16%, Saturn – plus 10%, Neptun – plus 10%, Jupiter – plus 9%,
Venus – plus 20%, Cap Aurora şi Olimp – plus 1%.
Valoarea medie a pachetului turistic cumpărat prin agenţii până la data de 31 mai 2014 arată astfel: Eforie Nord – 558 de lei, Saturn – 472 de lei, Neptun – 402 lei, Jupiter – 471 de lei, Venus – 474 de lei, Mangalia – 857 de lei, Olimp – 491 de lei, Cap Aurora – 456 de lei, Costinesti – 373 de lei, Eforie Sud – 378 de lei.
Ana-Maria Smădeanu
Gabriela Peșeț