Gara din Frumușița, unul dintre cele mai impresionante obiective de acest gen din România, mai are puţin şi se face una cu pământul. Declarată monument istoric, gara nu mai are acoperiş, uşi, ferestre, sobe şi nici măcar scări, după ce localnicii au furat tot ce au putut, după bunul lor plac. În prezent, obiectivul este abandonat și mai adăposteşte doar câinii vagabonzi, iar timpul a transformat imobilul într-un focar de infecţie. Și pentru ca opera să fie completă, clădirea a fost scoasă, anul trecut, de pe lista monumentelor istorice din România, astfel încât s-a distrus orice speranță privind obtinerea de fonduri guvernamentale sau europene. Conform istoricilor, gara Frumuşiţa a fost cândva o bijuterie. S-a ridicat pe la 1895, din banii statului român. În 1946 a fost reconstruită, conform proiectului original, după ce a fost bombardată de aviaţia germană. Se pare, însă, că revenirea la democrație nu-i priește deloc, deoarece clădirea arată din nou ca după bombardament. Fonduri pentru reabilitarea imobilului nu au mai fost alocate de zeci de ani și nici planuri de refacere nu există. Drept dovadă, în anul 2010, Regionala CFR a cerut declasarea totală a imobilului. Ministerul Culturii a admis, însă, doar declasarea parțială a monumentului istoric, având în vedere că cele două magazine nu mai există.
Moartea căii ferate
Pe linia ferată Galaţi-Bârlad, de exemplu, aproape toate stațiile și haltele au fost abandonate, au fost vandalizate sau se prăbușesc, din cauza neglijenței oamenilor. Pe scurt, singurele funcționale sunt gările de la Tuluceşti şi Târgu-Bujor. Halta Şiviţa a ajuns adăpost pentru vacile localnicilor, după ce hoţii au furat uşile, ferestrele şi podeaua. O haltă în paragină este și cea din Chiraftei. Aceasta era cândva una dintre cele mai circulate de pe toată linia Bârladului. Pe la începutul anilor 90, sute de oameni din sat făceau naveta la Galaţi, mai ales la Combinat. Acum halta este doar o clădire abandonată, gata să se prăbuşească și care pune în pericol viața celor care se aventurează în zonă.
Așa gară, așa sistem
În țările europene, calea ferată reprezintă o afacere foarte bună. Asta deoarece transportul feroviar de persoane sau de mărfuri este considerat cel mai rentabil sub aspect financiar, cel mai prietenos cu mediul, dar, mai ales, cel mai sigur transport din punct de vedere tehnic. La noi, însă, este exact pe dos, tocmai pentru că instalaţiile sunt foarte vechi şi depăşite, iar de investiții nu prea se ocupă nimeni. Urmarea se vede. Infrastructură depășită, garnituri vechi de când lumea, multe restricţii de viteză şi deranjamente pe toate liniile de cale ferată. Potrivit celor din domeniu, viteza medie de circulaţie a unui tren în România este de doar 48 kilometri pe oră. Așa se face că drumul de la Galaţi la Satu Mare înseamnă 18 ore, adică mai mult cu câteva ore decât un drum cu avionul de la un capăt la celălalt al lumii.
Cristina Păun