În Regionala Galați circulă trenuri intercity, interregio, regio și bou-vagon. Ultimul este mai nou iar denumirea trebuie luată exact așa cum se scrie. Deși cară bipezi, trenul care merge de la Galați la Mărășești pare să fi fost construit pentru patrupede.
Un tren pentru ”vitele” de gălățeni
În momentul de față, pe relația Galați-Mărășești, sunt două tipuri de garnituri. Cu ele circulă în general navetiștii, salariați la CFR, dar sunt și călători ocazionali. Condițiile de călătorie sunt demne de cascadorii râsului: scaune din plastic mizerabile, distribuite aproape la întâmplare sau geamuri legate cu sârmă și fixate cu spumă poliuretanică pentru a diminua vibrațiile în timpul mersului. Accesul se face pe o singură ușă, deoarece cealaltă dă în cabina mecanicului. În timpul mersului se produce un zgomot infernal care se amplifică la frânare, înainte de oprire în stații, iar ca bonus, lipsa amortizoarelor face ca tot automotorul să trepideze îngrozitor. Se spune că acest tip de automotor este construit pe un șasiu de vagon de marfă cu vechime mai mare de 100 de ani. Oameni în vârstă, care au prins al doilea război mondial, spun că nu au văzut nici în copilăria lor un astfel de tren. Cei care călătoresc zilnic cu aceste automotoare și au probleme cu coloana vertebrală sigur își vor agrava boala, iar cei care nu au, sigur vor avea, problemă la care se vor adăuga și ceva drumuri la ORL. Nici controlorii de bilete nu sunt mulțumiți de condițiile de muncă. Aceștia spun că au înștiințat conducerea, dar nimeni nu i-a luat în serios. Tot controlorii povestesc că un coleg de al lor, atunci când a ajuns la destinație, la Mărășești, a fost luat cu Salvarea și trimis la spital, din cauza durerilor de coloană. Există și un lucru bun. În vagon este cald, atunci când funcționează aeroterma. Săptămâna trecută, însă, la plecarea din halta Călimănești, aeroterma a luat foc și doar intervenția imediată a șefului de tren a făcut ca să nu se producă o tragedie.
Afaceri marca SNCFR
Angajații CFR spun că apariția vagoanelor fantomă pe relația Galați-Mărășești nu este tocmai întâmplătoare. Șefii Regionalei își ”sabotează” propriul tren, deoarece ar vrea să scape de traseul în discuție care nu produce deloc profit. Schema este simplă și a mai fost testată în alte situații. Pe relația Galați-Bârlad, până de curând, s-a circulat în condiții infecte, în situația în care o călătorie costa aproape 50 de lei. Apoi linia a fost cedată operatorului privat Transferoviar Grup, care a îmbunătățit condițiile pentru călători și a scăzut prețul biletelor de 5 ori. La fel se întâmplă și în prezent. O călătorie demnă de secolul trecut, pe relația Galați-Mărășești,, la clasa a doua, cu bilet întreg, costă 30 lei. Adică dublu decât la maxi taxi, care în plus oferă condiții de călătorie mult mai bune. Astfel, legătura nu este deloc profitabilă, ceea ce reprezintă un bun motiv pentru scoaterea la privatizare. Operatorul privat ar putea fi atras și de faptul că infrastructura până la Mărășești este de curând modernizată.
Sergiu Damian