Tun de peste două milioane de euro dat gălățenilor la contractul de achiziție a sistemelor E-TicketingGălățenii vor plăti zeci de ani împrumutul de 100 de milione de lei pe care primarul Ionuț Pucheanu l-a făcut în numele lor la banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și din care a alocat mai mult de un sfert pentru sitemele E-Ticketing. Licitația pentru sistemul de management al traficului a fost adjudecată de asocierea dintre firmele AEP Ticketing Solutions (Italia), Certsign SA (România) și Swarco Traffic SRL (România), pentru suma de 26.151.431,15 lei, adică aproape cinci milioane de euro. Suma, la o primă estimare făcută de specialiști în funcție de oferta ce apare în documentele Primăriei Galați, este cel puțin dublă față de niște costuri decente pentru o astfel de investiție. Asta, în condițiile în care suma este rambursabilă. Primăria Galați nu a fost capabilă să atragă fonduri europene nerambursabile pentru managementul traficului. Cu cele aproape cinci milioane de euro, Galațiul ar fi putut rezolva problema mijloacelor de transport în comun uzate fizic și moral.

Pentru un soft ”mediocru”, asocierea de firme este plătită în avans pentru mentenanță și exploatare

Firmele care au câștigat contractul exorbitant au un an și jumătate pentru proiectarea și executarea sistemului și, după cum reiese din comunicatul Primăriei, sunt plătite pentru încă 60 de luni în care asigură mentenanța și exploatarea. Pentru cele aproape cinci milioane de euro, asocierea de firme ne oferă un soft care va permite monitorizarea flotei de transport public și vânzarea biletelor în diferite sisteme, soft care, cu maximă bunăvoință, nu poate depăși 200.000 de euro. În plus, vor fi 96 de panouri cu afișaj led, cam de 300 de euro bucata, cititoarele de bilete din autobuze și automatele de vândut bilete. Pentru aceste ”mărgeluțe de sticlă colorată”, gălățenii plătesc mai mult de un sfert din împrumutul de 100 de milioane de lei de la BERD, plus dobânzile aferente sumei. Asta, în timp ce la Timișoara, pentru același tip de proiect, dar mult mai complex, Primăria a atras 35 milione de lei din fonduri europene nerambursabile. La o estimare sumară, sistemul de E-Ticketing pentru Galați nu ar avea de ce să depășească, cu mare larghețe, suma de două milioane de euro. Diferența până la aproape cinci milioane de euro poate fi considerată un tun financiar dat contribuabilului gălățean.

Faptul că din asocierea de firme face parte și Certsign SA, din grupul UTI, firmă apropiată de fostul deputat PSD Sebastian Ghiță, reprezintă un indiciu în plus pentru faptul că oferta tehnică este mult sub preț. Interesantă este și cealată firmă românească din asociere, Swarco Traffic SRL, care a blocat prin contestație proiectul de la Timișoara și care are capital integral austriac, conform datelor de la Registrul Comerțului. De doi ani, Swarco Traffic SRL prezintă pierderi foarte mari: 3.476.753 lei, în 2015, la o cifră de afaceri de 25.717.826 lei și 2.580.792 lei, în 2016, la o cifră de afaceri de 8.652.559 lei.

S.Ț.