Tinerii din România se confruntă cu o încredere scăzută în propria persoană, frica de a greși și lipsa valoriiTinerii din România se confruntă cu o încredere scăzută în propria persoană, frica de a greși și lipsa valorii provenită din diferite interacțiuni cu profesori sau mediul familial, lucru care le afectează performanța la locul de muncă și în viață. Când acești tineri intră pe piața forței de muncă, așteptarea de la companii este ca ei să vină cu inițiativă și să fie implicați în timp ce ei au de fapt nevoie de o restaurare a încrederii în propria persoană. În plus, deși Generația Z are o înțelegere mai bună asupra propriei identități aceștia se confruntă cu o presiune mai mare venită din partea celor apropiați pentru a lua o decizie cu privire la ce fac în viitor, în contextul în care oferta de joburi este mult mai variată și duc lipsă de mentorat și orientare în carieră.

“Ne putem conecta mai mult cu milenialii (managerii) decât cu propriii părinți.” - a declarat unul dintre tinerii participanți la eveniment.

Programul Insights @Viitorul tău job desfășurat în luna aprilie a adus împreună tineri din toată țara și manageri dintr-o companie multinațională pentru a discuta despre care sunt nevoile tinerilor în pregătirea pentru un viitor job, care sunt abilitățile pe care ei le percep ca fiind importante comparativ cu percepția managerilor care angajează și care sunt așteptările cu privire la angajare și procesul de angajare.

Gândirea critică este esențială

Generația Z (tinerii născuți între 1997 și 2015) are acces la foarte multă informație iar asta determină un grad mai mare de confuzie fiindcă ele sunt de multe ori contradictorii iar efortul de filtrare este mare, uneori chiar epuizant. Drept urmare, această expunere continuă la informații face ca gândirea critică să devină esențială și importantă ca abilitate.

O altă concluzie legată de învățare este că managerii aparținând generației Millenials (născuți între 1981 și 1996) învață mai mult din offline în timp ce tinerii învață mai mult din online și sunt obișnuiți ca nevoia lor de informație să fie satisfăcută imediat.

Despre abilitățile necesare la job și învățare

Una dintre concluziile evenimentului a fost aceea că abilitățile de tip soft skills sunt mai importante decât hard skills în accepțiunea managerilor. Pornind de la raportul World Economic Forum legat de top 10 abilități necesare în viitor, atât tinerii cât și managerii au aranjat în ordinea importanței care sunt acestea, iar top două abilități atât pentru Generația Z cât și pentru manageri au fost creativitatea și originalitate alături de ascultarea activă.

Din punct de vedere al factorilor diferențiatori între generații managerii văd adaptabilitatea ca fiind cel mai important soft skill în timp ce pentru tineri este comunicarea.

Întrebați despre stilurile de învățare preferate, majoritatea respondenților au spus că pentru ei este relevantă învățarea practică, training-ul face to face, micro-learning și e-learning. Un aspect ce s-a evidențiat în sesiuni a fost că tinerii se așteaptă să scurteze calea și durata de învățare.

“Timpul la job trebuie să fie timp câștigat, nu timp pierdut.” - a declarat Andreea, manager în cadrul companiei multinaționale

Cum se pregătește GenZ pentru angajare

Tinerii se pregătesc pentru angajare prin obținerea de certificate, participarea la cursuri extra-școlare, workshopuri, cursuri tehnice și mentorat. Aceștia au menționat că preferă să plătească pentru un curs, chiar și un preț mic, pentru a-i ambiționa mai mult să continue învățarea. De asemenea, implicarea în activități de voluntariat este foarte importantă pentru ei fiindcă îi pregătește pentru un job viitor.

Dacă vorbim despre așteptările tinerilor din momentul în care se alătură unei companii, aceștia au evidențiat:

- Se așteaptă să primească feedback, în special la începutul carierei lor pentru a identifica atât punctele forte, cât și pe cele slabe;

- Să afle mai multe despre companie, cum a început, să afle despre misiunea și viziunea companiei și apoi să primească informații specifice despre activitatea pe care urmează să o deruleze;

- Să primească încurajări de la management și de la colegi, să se simtă în siguranță;

- Să îi fie întărită încrederea în sine și să aibă contextul prin care își poate dezvolta soft skill-urile prin traininguri;

- Mentoratul ca fiind un pilon principal de învățare.

Dacă printre așteptările companiei de la tineri s-a remarcat adaptabilitatea, de la aceștia s-a observat dorința de a beneficia de un mediu de lucru care favorizează incluziunea, inclusiv trans-generațională.

Evenimentul a fost realizat cu 15 manageri din generația Millenials din compania Societe Generale Global Solution Centre și 22 tineri din Generația Z selectați din toată țara cu scopul de a crea o punte de legătură care să sprijine cunoașterea și învățarea dintre diferite generații.

“Am descoperit că și dacă ai un job de la 9 la 5 poți să fii fericit. Eu credeam că doar dacă ești antreprenor poți să fii fericit.” – a declarat Andrei, unul dintre tinerii GenZ

“Astfel de evenimente contribuie la modelarea viitorului organizației prin conștientizarea așteptărilor fiecărei generații și adaptarea pentru a performa la cea mai bună capacitate, împreună.” - a declarat Radu, Continuous Improvement Project Manager din cadrul companiei

Raportul post-eveniment poate fi descărcat gratuit aici. Acolo veți mai găsi și răspunsuri la întrebări precum:

Ce așteptări au managerii de la un tânăr care se alătură companiei?

Care sunt așteptările tinerilor de la o companie cu privire la dezvoltare?

Care sunt așteptările tinerilor când se alătură unei companii?

Cum arată strategia de learning and development pentru un tânăr care se alătură companiei la primul job?

Cât timp trebuie să investești în dezvoltarea personală și profesională a angajaților, teme și competențe preferate?