Investiții de milioane de euro zac nefolosite la malul Dunării

   Galaţiul nu se regăseşte pe harta oraşelor turistice, în ciuda faptului că este înconjurat de ape. Dacă în ani 80, municipiul era înfloritor, fiind unul dintre cele mai importante porturi de la Dunăre, astăzi nu mai acostează niciun vas cu turişti străini. Motivele acestei lipse de interes sunt evidente: Galaţiul nu are nimic de oferit din punct de vedere turistic. Cu toate acestea, autoritățile nu se sinchisesc să risipească total aiurea banul public.

 

   Investiţie de decor

   O mostră de cum se poate irosi banul public poate fi văzută în vecinătatea Palatului de Navigaţie. Este vorba de acel terminal plutitor pentru pasageri, în valoare de un milion de euro, supraevaluat și construit de Navrom Reparaţii SRL pentru a deservi navele de croazieră care ar face, chipurile, escală la Galaţi. Reprezentanții Administraţiei Porturilor Dunării Maritime (APDM) spun că existenţa acestui terminal a fost impusă statului român de către Consiliul Europei, pentru a asigura posibilităţile de trecere a frontierei Schengen. În consecinţă: o investiţie absolut inutilă atâta vreme cât Galaţiul nu are turişti și toate navele ocolesc orașul, preferând să acosteze la Constanţa sau Tulcea.

 

   Portul lui Udrea, schimonosit

   Altă investiție de peste 600 mii de euro, care zace trei sferturi nefolosită, este portul de ambarcațiuni, inaugurat cu mare fast de fosta blondă de la Cotroceni, Elena Udrea. După ce, în luna martie, a fost grav avariat de sloiurile de gheață, aproape toți stâlpii pontonului sunt acum îndoiți și scufundați în apă. Nici după patru luni de la producerea incidentului, Primăria Galați, administratorul portului, nu s-a deranjat să înceapă lucrările de reabilitare. Iar după cum se mişcă noua conducere a administraţiei locale, din păcate, prea multe şanse nu se întrevăd în viitorul apropiat.

 

   O barcă pe uscat

  Dacă terminalul de pasageri și portul de ambarcațiuni zac nefolosite la malul Dunării, unul dintre puținele simboluri de pe urma căruia Galațiul ar avea de câștigat ca imagine, Pânzarul Moldovenesc, este tras pe uscat. Vasul, care se doreşte a fi o reproducere a navelor din timpul lui Ştefan cel Mare, a putut fi văzut ultima dată pe 15 august 2011. Imediat după, a fost preluat de Centrul Cultural Dunărea de Jos, pentru a intra într-un program de reabilitare. Asociaţia Institutul Dezvoltării Durabile a Dunării asigură finanţarea, iar Pânzarul Moldovenesc va fi refăcut şi va fi folosit pentru a efectua croaziere pe Dunăre şi pe Canalul Dunăre-Marea Neagră. După aproape un an jumătate de la preluare, pânzarul se află tot în reparații, iar punerea lui pe apă este aproape o utopie. Corabia, construită în 2004, la Galaţi, a costat Consiliul Județului, la acea vreme, 900.000 lei.

   Lucian Constantin