Dezindustrializarea Galațiului: Iluzionistul Manglea a făcut să dispară MEHID

   Cu o istorie de aproape 95 de ani, fosta Întreprindere Mecanică pentru Echipamente Hidraulice (MEHID) face și ea parte, astăzi, din categoria fantomelor industriei gălățene. Activitatea din bulevardul. G. Coșbuc nr. 256 a început în anul 1921, prin organizarea unui grup de ateliere ce a funcționat până în 1940, atunci când atelierele au fost trecute în subordinea “Flotei a III-a Aviație”, sub titulatura “Fabrica de Reparat Avioane ASAM” Galați. După instaurarea comunismului, în perioada 1945-1948, atelierele trec la un alt domeniu de activitate – reparații tractoare agricole, inclusiv fabricarea pieselor de schimb pentru acestea. În 1977, grupul de ateliere își schimbă din nou denumirea în “Întreprinderea Mecanică pentru Echipamente Hidraulice” (IMEH), completându-și activitatea cu fabricarea primelor tipuri de cilindri hidraulici. Este perioada în care câteva mii bune de oameni își câștigau pâinea aici, în uzina ce era considerată o bijuterie a orașului, singura din țară ce realiza, la acea dată, celebrele hidrosfere (castele de apă).

   În 1991, IMEH s-a transformat în societatea pe acțiuni MEHID SA, iar nouă ani mai târziu este preluată de compania METAL SA Galați, controlată de cunoscutul miliardar gălățean Corneliu Mangalea, cel care a fost supranumit Manglea, după apucăturile sale de a acapara și distruge firme de stat. Acesta a pus mâna pe o companie cu 578 salariați și cu o cifră de afaceri de 4,7 milioane de lei. Într-un deceniu a "scăpat" de peste 500 dintre aceștia și înjumătățește cifra de afaceri. Extins ca o caracatiță peste un grup de firme, imperiul construit de Mangalea suferă din pricina unor decizii financiare neinspirate. În aprilie 2006 (pe când Metal Grup Industrie deținea aproape 93% din acțiunile MEHID), prin hotărâre AGA se decide contractarea unor împrumuturi bancare în valoare de 4 milioane de euro pentru capital de lucru și retehnologizare, în acest scop fiind gajat întregul patrimoniu al firmei. Coroborat cu falimentul principalului client, Tractorul Brașov, un an mai târziu soarta MEHID este, practic, pecetluită.

   Cunoscut pasionat de aeromodelism, Manglea, se repliază și face ca sediul social al MEHID să își ia zborul în Calea Prutului nr. 11 (la ELNAV, o altă companie de tradiție a Galațiului păstorită de Metal Grup Industrie, cu peste 98% din acțiuni). Neplata contribuțiilor sociale la echipa de volei feminin CSU Metal (de altfel, multiplă campioană a României) aduce fiscul pe capul MEHID, în solidar cu gruparea sportivă deținută de omul de afaceri. Încercările statului de a valorifica cele 3,5 ha de teren, plus construcții din bulevardul George Coșbuc, sunt sortite eșecului, din cauza ipotecilor bancare, dar și  din cauza tergiversărilor din justiție cu privire la suspendarea a executării silite.

   Între timp, Mangalea candidează fără succes la Primăria Galațiului, în 2012, (sub sloganul "Gălățene, trezește-te!"). Preocupat de bunăstarea orașului, mută sediul Metal Grup Industrie la București, la data transferului (finalul lui 2012) având aici datorii la bugete de circa 7 milioane de lei. Conform datelor contabile din ultimul bilanț depus, cel pe 2014, MEHID ar mai funcționa undeva pe viaductul spre combinat, cu obiect de activitate "operațiuni de mecanică generală". Cu cei 58 de salariați rămași, s-a "realizat" o pierdere de aproape 1,2 milioane de lei. Concomitent, bandele de demolatori au avut grijă de patrimoniul MEHID și eliberează terenul pentru o vânzare imobiliară în care Manglea este specializat.

   George Marinescu