Digitalizarea deciziei în companiiAstăzi tehnologia poate fi o sursă de avantaj competitiv sau o amenințare. Depinde de felul decidenților de a se raporta la realitatea descrisă de tehnologie. Dacă privim dincolo de capacitățile tehnologice actuale și de peisajul competitiv, este util să luăm în considerare mulțimea de posibilități pe care le propune tehnologia.

Numai că spectrul posibilităților este mult prea amplu. Probabilistica decizională este limitată de cantitatea prea mare de date și capacitatea minții umane de a le procesa. Complicat de aceste limite procesul decizional este facilitat tot mai mult de tehnologie.

”Există o platformă pentru asta”

În urmă cu câțiva ani, atunci când te confruntai cu o problemă, devenise obișnuit să spunem“există o aplicație pentru asta”. Azi spunem „există o platformă pentru asta”. Chiar și pentru deciziile strategice. Platforme tehnologice echipate cu algoritmi pentru analize avansate, automatizare și inteligența artificială (AI), ajută decidenții să identifice continuu factorii dominanți implicați.

Aceste platforme sunt tot mai utile pentru decizii strategice informate și pentru monitorizarea rezultatelor. Dezvoltarea strategiei este transformată dintr-un proces rar și discontinuu, într-un proces dinamic și continuu.

Este adevărat, companiile foloseau date ca să ia decizii și până să auzim de digitalizare. Numai că metodele de colectare și analiză au avansat foarte mult și au devenit relevante pentru luarea deciziilor în domenii precum marketing, vânzări, capital uman. Și nu este doar decizia generală afectată, dar companiile mature digital pot vedea și extrage din firimituri de date (data crumbs) informații avansate despre micro tendințe.

Aplicațiile diferă în funcție de industrie

În plan operațional, de exemplu, montarea senzorilor pe diverse utilaje permite colectarea informațiilor în timp real prin Internetul Lucrurilor (IoT). Cel mai des senzorii comunică datele către un panou de comandă digital care arată parametrii de funcționare ai echipamentelor.

Luarea deciziilor în timp util ajută prevenirea defectării acestora prin mentenanță predictivă, oportunitatea înlocuirii unor componente, creșterea sau scăderea volumelor de prelucrare sau alte optimizări. Decizia este mult facilitată de tehnologie și aduce beneficii imediate.

În ce privește optimizarea stocurilor, și aici tehnologia contribuie semnificativ în luarea deciziei. În industria farmaceutică se poate afla cu ușurință dacă un produs care se solicită este în stoc accesând cu ușurință baza de date. Prin intermediul unei etichete inteligente (conectată prin senzori la un computer) se identifică locul și cantitatea de produs existentă în stoc, termenul de valabilitate, dacă ambalajul a fost deschis și dacă temperatura din depozit este optimă pentru păstrarea produsului. Furnizarea informației în timp real pentru luarea deciziei, ajută inventarierea produselor, monitorizarea mai atentă a rotației stocurilor și disponibilizarea mai facilăa resurselor financiare, aspecte valabile pentru retailul offline.

Datele sunt ADN-ul comerțului online

În retailul online, valorificarea volumelor mari de date și utilizarea acestei valori pentru consolidarea proceselor și deciziilor la fiecare nivel al companiei este practica care ține de ADN-ul modelului de business. Datele analitice și tehnologia sunt un mijloc către scopul final al deciziilor potrivite în lucrul cu furnizorii, curierii și adaptării ofertei într-un mod relevant pentru consumator.

Potrivit studiului Valoria ”Comportamente de cumpărare în era consumatorilor digitali”, în România decizia de cumpărare în mediul online este cel mai puternic influențată de informațiile prezentate (74% dintre respondenți pun acest aspect pe primul loc), urmată la numai două puncte procentuale de livrarea acelui produs sau serviciu (72%) și la opt puncte procentuale de condițiile de garanție acordate produselor sau serviciilor comercializate (68%). Ofertele promoționale influențează decizia de cumpărare a 6 din 10 consumatori.

Aceste informații exprimă tendințe generale, similar si chiar cu un nivel de granularitate mai mare retailerii online pot identifica intervalul orar de accesare a site-ului, paginile vizitate, categoriile de produse, branduri și alți indicatori pe care îi analizează și în baza cărora iau decizii informate aliniate cu strategia.

În concluzie

În era digitală este mult mai multă informație decât putem gestiona ca să luăm decizii potrivite. Companiile performante funcționează pe baza informațiilor pe care le primesc, la fel de mult ca pe expertiza și experiența echipelor lor de management. Cu o capacitate crescută de procesare a datelor dată de tehnologie, acestea iau decizii rapide, cu risc redus și își asigură avantaj competitiv față de companiile tradiționale. Luarea deciziilor primește o dimensiune predictivă atunci când tehnologiile digitale sunt implicate. În era digitală, organizațiile care aleg să mențină practicile tradiționale de luare a deciziilor aleg să-și îngroape capul în nisipul trecutului.

Constantin Măgdălina - expert, Tendințe și tehnologii emergente