Bomba nucleară de la Kozloduy a tranzitat din nou Dunărea românească

   Convoiul format din împingătorul bulgar Vasil Tarlev și barja Nautilus, cu 80 t de combustibil nuclear îmbogățit la bord, a tranzitat din nou, vineri, apele teritoriale române. Transportul nuclear deosebit de periculos, care ridică un mare semn de întrebare în legătură cu cantitatea imensă de material radioactiv, a plecat din portul ucrainean Ismail, a fost controlat de autoritățile vamale române la Galați și și-a continuat drumul spre centrala nucleară de la Kozloduy. În urma articolului ”Convoi nuclear bulgar, „escortat” de jandarmi români în bărci vechi de agrement”, apărut în numărul anterior al ziarului, în care era tras un semnal de alarmă în legătură cu pericolul pe care îl reprezintă convoiul nuclear bulgar, autoritățile române au reacționat șmecherește. Firma gălățeană care asigura transportul jandarmilor din escorta convoilui nuclear a fost eliminată din ecuație și înlocuită cu una din Brăila. Astfel, de această dată, împingătorul Vasil Tarlev și barja Nautilus au fost însoțite de o altă ambarcațiune învechită, Tayfun, construită tot pe la începutul anilor ”70, care aparține firmei River Flot, din Brăila. De asemenea, PFA Vasile Stancu, intermediarul român al firmei bulgare Kozloduy SRL – organizatorul transportului nuclear, a fost scoasă din afacere. Cu toate aceste modificări, Autoritatea Navală Română este într-o alertă continuă în timpul trecerii convoiului nuclear, din cauza pericolului pe care îl reprezintă acest tip de transport și a modului deficitar în care este asigurată paza lui. La fiecare dintre cele trei-patru transporturi de acest fel, care se defășoară pe perioada unui an, bărcile care asigură escorta de pază a jandarmilor se defectează și rămân în urma convoiului, iar navigatorii bulgari încalcă des regulile de circulație pe șenalul navigabil al Dunării. În aceste condiții, autoritățile portuare române au atenționat serviciile speciale în legătură cu posibilele accidente navale pe traseul de peste 200 de mile, care ar putea duce la dezastre ecologice de neimaginat. De asemenea, au fost luate în calcul și atacuri asupra convoiului, urmate de furtul combustibilului nuclear.

 Cu toate acestea, serviciul special din cadru MIRA, care monitorizează transportul substanțelor periculoase, nu a avut nici o reacție față de avertizările lansate de Autoritatea Navală. Mai mult, propunerea Autorității Navale de a nu se mai permite circulația convoiului pe Dunăre, în condițiile în care bulgarii pot să transporte materialul nuclear pe Marea Neagră, direct în Rusia, acolo unde se face îmbogățirea combustibilului nuclear, este total ignorată, semn că există interese bănești puternice în această afacere. Grav este și faptul că barja care transportă combustibilul nu poartă nici un semn distinctiv care să ateste că ar avea material nuclear la bord. La ultima trecere a ”bombei nucleare” prin dreptul Galațiului, Garda de Mediu, care ar fi trebuit să măsoare radioactivitatea în zonă, nu a avut nici o reacție. Directorul instituției, Mihai Turcu, a încercat să ne convingă, în dorul lelii, că un laborator mobil va preleva probe de apă. Rezultatele analizei vin după cel puțin o zi și, oricum, proba a fost recoltată la peste o oră de la trecerea convoiului, timp în care s-a scurs multă apă pe Dunăre.
Sorin ȚIȚEI