Fundația Regală Margareta caută seniori care pot deveni mentori în programul „Generații – Centrul Comunității”Programul național Generații, derulat de Fundația Regală Margareta a României, continuă și în anul școlar 2020-2021, cu finanțare oferită de Raiffeisen Bank. Proiectul se desfășoară în patru centre comunitare din București și județele Galați, Covasna și Bacău, unde voluntari seniori îi îndrumă la teme sau în activități educaționale pe copiii beneficiari ai centrelor sociale de tip școală după școală. Anul acesta, Fundația recrutează 55 de voluntari care să vină în sprijinul copiilor din comunitățile lor.

Seniorii care doresc să devină voluntari în Centrele Generații pot afla mai multe detalii la Telefonul Vârstnicului 0800-460–001, linie gratuită și confidențială de consiliere socială pentru vârstnicii din România, sau se pot înscrie prin completarea formularului on-line de pe website-ul https://intergenerational.ro/implica-te/. Ei vor lucra cu copiii beneficiari din cele 4 centre - Centrul de zi pentru copii Sfântul Spiridon Galați, jud. Galați, Centrul de zi pentru copii Cernat, jud. Covasna, Centrul Casa YANA, comuna N.Bălcescu, jud. Bacău, și Centrul Comunitare Generații, Sector 6, București

Noutatea proiectului în acest an o reprezintă trecerea în mediul on-line a multora dintre activitățile desfășurate în cadrul centrelor sociale de tip școală după școală. Acest lucru aduce cu sine o provocare pentru seniorii care doresc să devină voluntari pentru copii și care sunt nevoiți să se adapteze noii situații și metodei de lucru on-line. În acest fel, vârstnicii vor putea să relaționeze, în continuare, cu copiii care provin din medii devaforizate și să contribuie, prin experiența lor, la dezvoltarea școlară și personală a acestora. În acest context, centrele vor fi dotate cu echipamente care să le permită susținerea activităților educaționale și în mediul virtual.

Seniorii care doresc să devină mentori on-line trebuie să fie specialiști într-un domeniu, să aibă o atitudine pozitivă și disponibilitatea de a lucra cu copiii. Nu trebuie să le lipsească, însă, anumite competențe digitale necesare organizării de sesiuni online pe teme de interes pentru copii: meditații la diferite materii, sprijin în realizarea temelor, cluburi și ateliere educaționale interactive, cercuri vocaționale, sesiuni de dezvoltare personală.

Îmbătrânirea accelarată a populației și abandonul școlar generat de sărăcie sunt două dintre problemele sociale cu care se confruntă, în prezent, România. Conform raportului INSSE de la 1 ianuarie 2020, peste 3,7 milioane de persoane din România au vârsta de peste 65 de ani, iar conform studiului național realizat de Fundația Regală Margareta a României, 47% dintre vârstnici se confruntă cu un profund sentiment de inutilitate din cauza piederii rolului social. Pe de altă parte, copiii din familii nevoiașe au nevoie de sprijin educațional, iar centrele de zi din comunitățile defavorizate se confruntă cu resurse umane insuficiente.