O nouă metodă de spălare a banilor a apărut pe piaţa taximetriei din Galaţi: înfiinţarea dispeceratelor fantomă. Casele de marcat şi aparatele de taxat sunt măsluite, administratorii folosesc forţa de muncă la negru, pentru care nu plătesc niciun leu la stat, iar tarifele practicate, de cele mai multe ori, sunt sub preţul pieţii.
Dispecerate fantomă
Vi s-a întâmplat să sunaţi la un număr de dispecerat şi să constataţi că nu raspunde nimeni ? Ei bine, nu ați greşit! Este un dispecerat surogat. Zeci de taxiuri circulă prin Galaţi având inscripţionate siglele unor dispecerate inexistente, pentru ca proprietarii maşinilor să inducă în eroare călătorii şi să-i determine astfel să apeleze la serviciile lor.
Un dispecerat care funcţionează conform legii trebuie să se înregistreze cu cheltuieli lunare de minim 10.000 de lei, însă dispeceratele fantomă, cărora li se face reclamă pe taxiuri, au cheltuieli de doar 150 de lei pe lună. "Găsim sigla operatorului, numărul operatorului, dar după o minimă verificare descoperim că nu funcţionează. Un dispecerat trebuie să aibă cel puţin patru angajaţi, dar ei au doar unul singur, şi acesta angajat patru ore pe zi. Aici se întâmplă ceva. Ori nu se înregistrează veniturile, ori casele fiscale sunt măsluite, ori folosesc şoferi pentru care nu se plăteşte niciun leu la stat", ne-a declarat Silviu Cârlan, şeful Camerei Taximetriştilor din Galaţi. Astfel de maşini pirat pot fi vazute în staţiile din Piaţa 30 Decembrie, Gară şi trecere BAC.
Condamnat pentru evaziune
Pentru că mulţi administratori apelează la tot felul de artificii pentru a păcăli legea, multe firme de taxi au intrat în vizorul Gărzii Financiare şi al Administraţiei Finanţelor Publice. Cel mai recent caz de evaziune fiscală care a ajuns în instanţă îl are ca inculpat pe fostul administrator al societăţii Generaţii Impex SRL (949), Hasiade Laurenţiu Iulian. Conform unei setinţe judecătoreşti, din 21 iulie 2010, acesta a fost condamnat la o pedeapsă de 6 (şase) luni închisoare pentru săvârşirea infracţiunii de evaziune fiscală în formă continuată, prevăzută de art. 6 din Legea nr. 241/2005. De asemenea, instanța a obligat firma, la plata sumei de 29.923 lei, cu titlu de daune materiale, către partea civilă Administraţia Finanţelor Publice Galaţi.
Camera Taximetriștilor se plânge de pierderi
În Galaţi funcţioneză şapte-opt dispecerate de taximetrie legală și fiecare operator îşi stabileşte tarifele pentru călători. Pentru a putea supravieţui pe piaţă, administratorii de dispecerate se vaită că duc acest tarif sub unul de ruinare, deși clienții se plâng mereu de prețuri prea mari.
"Tariful pentru călători are la bază un algoritm de calcul stabilit de ANRSC. Pentru a avea mai mulţi clienţi, jumătate dintre dispecerate aplică un tarif de lucru foarte jos. Conform calculelor, tariful ar trebui sa fie de 2 lei pe kilometru, dar ei îl duc la 1,37 lei. Decalajul este nejustificat de mic şi merg în pierdere", mai spune Silviu Cârlan.
Sergiu Damian