Stăpâna Dunării, firma NAVROM SA, controlată de capii pesediști Viorel Ștefan, Dan Nica și Constantin Hârțan, va opera în scurt timp trecerea cu bacul de tip Ro-Ro a Dunării din orașul tulcean Isaccea către localitatea ucraineană Orlovka. Consiliul Județului Tulcea a eliberat deja autorizația de construire pentru infrastructura de pe malul românesc: ”Navrom Bac Galaţi a primit autorizaţia de construcţie pentru realizarea trecerii cu bacul între localităţile Isaccea şi Orlovka. Lucrările ar putea începe chiar din această lună (mai-n.a.), anunță autoritățile județene. Pentru Tulcea, un judeţ de pe graniţa ţării, aceasta ar putea fi prima şi singura trecere a frontierei către Ucraina”(site radiovacanta.ro). Realizarea trecerii Ro-Ro între Isaccea, România, şi Orlovka, Ucraina, este unul dintre obiectivele anunţate de autorităţi încă din anul 1998, atunci când s-a înfiinţat Euroregiunea ”Dunărea de Jos”, structură de cooperare transfrontalieră care cuprinde autorităţi din România (judeţele Galaţi, Brăila şi Tulcea), Ucraina (regiunea Odessa) şi Republica Moldova (raioanele Cahul şi Cantemir). Trecera de tip Ro-Ro va facilita transportul rutier de mărfuri spre cele două destinații din spațiul ex-sovietic.
Podul peste Dunărea a fost blocat timp de 20 de ani de interesele firmei pesediste NAVROM SA
Construcția podului peste Dunăre de la Brăila a devenit certitudine la începutul lunii mai a.c., atunci când a fost postat pe SEAP anunțul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Valoarea contractului pentru proiectare și execuție este de 2.025.494.965 lei fără TVA (aproximativ 400 de milioane de euro), iar CNAIR SA. a stabilit ca termen limită pentru primirea ofertelor data de 11.08.2017. Întâmplarea fericită pentru firma ministrului de Finanțe a făcut ca autoritățile județene tulcene să autorizeze punctul de trecere bac de la Isaccea puțin înaitea apariției pe SEAP a ofertei de proiectare și execuție a podului.
Promisiunea electorală privind podul peste Dunăre a apărut la începutul anilor 1990 și a fost lansată în campania de la Primărie a lui Eugen Durbacă. Tot din acei ani tulburi datează și privatizarea CNFR NAVROM SA, companie de navigație care a ajuns, în timp, să fie stăpânită de pesedistul Viorel Ștefan – actualul ministru de Finanțe și de mai multe ori președinte al Comisiei de buget-finanțe din Camera Deputaților, și de directorul Constantin Hârțan- personaj supranumit ”socrul lui Dan Nica”(prietenii știu de ce!), cei pe care privatizarea firmei de stat îi prinsese în cele mai înalte funcții. În anul 1999, din firma mamă NAVROM SA s-a desprins puiul NAVROM Bac, firmă ce se ocupă numai de transportul autovehiculelor și oamenilor peste Dunăre cu cele trei bacuri. An de an, profitul transportatorului atinge cote ce depășesc 40% din cifra de afaceri, realizări ce nu s-au mai întâlnit la alte firme din zonă. Situația financiară din anul 2014 a NAVROM Bac SRL, la care NAVROM SA-administrată de Constantin Hârțan- deține 98% din capitalul social, scoate la iveală o cifră de afaceri declarată în actele contabile de 12,928 milioane lei, cu un profit brut de 5,571 milioane lei. Fenomenul se repetă în fiecare an. În 2013, la o cifră de afaceri declarată în acte de 11,979 milioane lei, profitul brut a fost de 4,870 miliane lei. Pentru 5 minute de mers cu bacul, tarifele practicate sunt de lux: 20 lei pentru un autoturism, autocamion-60 lei, autobuz-55 lei, remorcă-25 lei și pasager-1,5 lei. Cu așa câștiguri, este clar că vârfurile PSD Galați - partid care a fost la putere în plan local încă din 1990, nu au avut niciun interes să promoveze vreun proiect privind construcția unui pod peste Dunăre.
S.Ț.