Beneficiile tehnicilor de mindfulness în procesul de învățare - POV Shakespeare School“Mindfulness este despre viață și dragostea de viață. Atunci când cultivăm această dragoste, ea ne aduce claritate și compasiune față de viață”, Dr. Jon Kabat-Zinn, părintele practicii de mindfulness moderne.

V-ați confruntat vreodată cu întrebări și nelămuriri referitoare la cele mai eficiente modalități prin care îi puteți ghida pe copiii voștri în viață? Poate v-ați dorit să fi avut, în anumite momente, o mai bună înțelegere a nevoilor și reacțiilor lor.

De ce au făcut acele gesturi, ce anume le-a provocat dezamăgirea, ce emoții i-a cuprins și de ce? Ați înțeles poate atunci că cei mici nu sunt pe pilot automat și nu își doresc să fie. Copiii sunt autentici, sinceri și au emoții la fel de puternice ca cele pe care le experimentează adulții.

Astăzi vom face o incursiune în lumea magică a minții jucăușe și a emoțiilor pure ale copiilor. Împreună, vom înțelege cum gândesc cei mici, ce simt și cum îi putem ajuta să gestioneze multitudinea de emoții noi și diverse, care le invadează universul copilăriei, cu ajutorul exercițiilor de Mindfulness.

Ce este Mindfulness?
Termenul de mindfulness se referă la cultivarea stării de prezență conștientă, la integrarea în propriile noastre vieți și la abilitatea de a fi în contact cu ce se întâmplă atât în interiorul nostru (gânduri, emoții), cât și în exterior (mediu, relații interpersonale).

“Exercițiile de Mindfulness pot îmbunătăți în mod direct funcționarea corpului și a creierului, viața psihică subiectivă cu sentimentele, gândurile și relațiile sale interpersonale” Dr. Daniel J. Siegel.

Prin implementarea tehnicilor de Mindfulness, îi ajutăm pe copii să conștientizeze ceea ce simt, să își liniștească mintea, să își gestioneze emoțiile și să găsească echilibrul de care au nevoie. Prin intermediul acestora, avem șansa de a consolida obiectivele educației secolului XXI, de adaptare a copiilor la o lume aflată în schimbare.

Tehnicile de mindfulness și educația
Direcțiile culturale ale societățîi moderne determină reducerea capacității de concentrare și apariția disocierii emoționale (fuga de emoții). Învățământul tradițional se concentrează exclusiv pe livrarea unidirecțională de informații și nu ii învață pe copii să cunoască și să folosească toate resursele de care dispun ca ființe umane: minte, corp, emoții.

Cadrele didactice și părinții trebuie să le arate copiilor că inima colorează cu emoții ceea ce mintea pictează doar în alb și negru. Trebuie să îi învățăm că puterea de a trăi propriile emoții reprezintă o virtute și nu o slăbiciune.

Starea sistemului nervos al copiilor determină succesul procesului de învățare. Atunci când copiii sunt stresați, agitați, nervoși sau speriați, ei nu se pot concentra cu adevărat și dezvoltarea cognitivă nu se defășoară la un randament optim.

Noi trebuie să îi ajutăm pe copii să învețe cum își pot regla emoțiile în orice situație, în special atunci când se află într-o ipostază dificilă. Cei mici trebuie să descopere felul în care își pot păstra puterea de concentrare, în momente cheie din viața lor.

Cum influențează tehnicile de Mindfulness atenția copiilor?
ATENȚIA reprezintă abilitatea de recunoaștere a felului în care mintea noastră funcționează și dispune de resursele ei. Practicarea conștientizării depline este asociată cu schimbări benefice la nivelul creierului, capabile să susțină autoreglarea.

Exercițiile de Mindfulness ajută sistemul nervos al copiilor să direcționeze și să mențină atenția în mod susținut în momente consecutive, concentrându-se pe simțurile omenești (auz, văz, miros, gust și simțul tactil) și pe senzațiile din propriul corp (respirația și întregul registru de manifestare a emoțiilor în corp).

Tehnicile de Mindfulness îi ajută pe copii să recunoască mult mai ușor momentele în care le zboară mintea și le dă ocazia să decidă ce vor să facă cu atenția lor.

Exercițiile de Mindfulness îi ajută pe copii să facă distincția între un moment de reverie (care este de fapt o activitate foarte benefică și productivă a minții) sau o simplă pierdere de concentrare și îi ajută să își redirecționeze atenția către ceea ce consideră că este important.

Așadar, prin canalizarea atenției, cu ajutorul respirației mindful, copiii își vor întări puterea de concentrare. Astfel, comportamentele bazate pe tipare de reactivitate emoțională vor fi considerabil diminuate.

Cum influențează tehnicile de mindfulness reglarea emoțiilor?

Reglarea emoțională reprezintă abilitatea unui om de a cultiva stabilitate emoțională și auto-control prin recunoașterea întregului spectru de emoții și trăiri omenești.

Noi, adulții știm că miliardele de gânduri care ne trec prin minte creează emoții, care la rândul lor dau naștere unor sentimente, ce devin sursă de inspirație a comportamentelor noastre. Așadar, este foarte important ca gândurile noastre să fie pozitive, pentru a atrage persoanele, evenimentele și circumstanțele potrivite în viețile noastre.

Cei mici însă nu au experiență noastră de viață, motiv pentru care aceștia trăiesc emoțiile în forma lor brută, dacă nu sunt ghidați de părinți și educatori.

Exercițiile de Mindfulness le oferă copiilor șansă de a conștientiza momentul prezent care îi ajută să își recunoască emoțiile. În felul acesta, le dă ocazia să decidă cum să răspundă la ceea ce se întâmplă, în loc să reacționeze automat (într-un mod pe care apoi l-ar putea regreta).

În lipsa practicării tehnicilor de Mindfulness, orice copil răspunde direct printr-o reacție la orice stimul din exterior. Prin Mindfulness, copilul își acordă câteva minute pentru a-și analiza emoțiile înainte de a reacționa la factorii externi.