Topul criteriilor de apreciere a hotelurilor de vacanţă din segmentul premium (4 şi 5 stele) arată diferit pentru turiştii care vin din Vestul Europei față de cei ce provin din Estul continentului, conform unei analize privind locațiile operate de Melia Hotels International- Bulgaria, cel mai mare lanţ hotelier internaţional prezent pe litoralul bulgăresc. Astfel, turiştii din Europa Occidentală pun pe primul loc raportul "calitate-preț", urmat de calitatea serviciilor, amabilitatea personalului şi dimensiunea camerelor. "Pentru turiştii care provin din Europa de Est, însă, preţul intră foarte des <<în umbra>> distracţiei şi a dorinţei de a avea o vacanţă care să le ofere maximul posibil. Majoritatea esticilor plasează în topul importanţei varietatea oportunităţilor de distracţie <<pentru cei mari>>, activităţile organizate pentru copii, calitatea şi diversitatea mâncării şi băuturii, iar abia apoi consideră criteriul <<preţ>>”, a arătat Maria Shishkova, Director de Marketing şi Vânzări Melia Hotels International Bulgaria.
Melia Hotels International este al treilea mare lanţ hotelier din Europa şi al doisprezecelea ca mărime în lume. În Bulgaria, reţeaua Melia operează cinci hoteluri de 4 şi 5 stele, care acoperă peste 35% din capacitatea lanţurilor hoteliere internaţionale de pe litoralul bulgăresc şi care găzduiesc turişti din toată Europa: Rusia, Germania, România, Ucraina, Ţările Baltice, Marea Britanie, Ţările Scandinave etc. "Fiecare naţionalitate exercită o influenţă specifică asupra atmosferei din hoteluri, iar faptul că avem un public multinaţional din ce în ce mai complex ne ajută: un mix de turişti care provin din ţări diferite, având mentalităţi şi cerinţe diferite, stimulează continuu personalul să fie capabil să răspundă la timp solicitărilor şi să îşi îmbunătăţească performanțele", a mai precizat Maria Shishkova.
În același timp, există diferenţe între criteriile de apreciere și în funcţie de numărul de stele al hotelurilor în care turiştii îşi petrec vacanţele. Astfel, cei care se cazează în hoteluri de 5 stele acordă o importanţă crescută mărimii, designului şi elementelor suplimentare de confort din camere, serviciilor exclusiviste, precum şi calităţii personalului (amabilitate, viteza de răspuns etc). Cel mai bun exemplu îl constituie programul premium "The Level" din Melia Grand Hermitage, care asigură un standard al serviciilor peste nivelul de 5 stele al hotelului: în acest program sunt incluse 90 de camere, iar gradul lor de ocupare este aproape constant de 98%. "În ceea ce priveşte hotelurile noastre de 4 stele, acestea au familiile ca public ţintă principal, aşa încât turiştii găzduiţi aici apreciază foarte mult facilităţile şi activităţile pentru copii", a arătat Maria Shishkova.
De altfel, programele speciale oferite atât copiiilor, cât şi adulţilor cresc în importanţă în alegerea unui hotel de pe un segment anume: în general, aproape toate hotelurile dintr-o anumită categorie (4 stele sau 5 stele) dintr-o stațiune tind să ofere un anumit standard în ceea ce priveşte camerele, mâncarea, băutura etc, aşa încât diferenţierea locaţiilor din această perspectivă tinde să se atenueze. Astfel, cresc în însemnătate programele suplimentare oferite publicului, respectiv oportunităţile pentru petrecerea timpului copiiilor şi, desigur, opţiunile pentru adulţi. "O parte importantă din investiţiile noastre din ultimii ani s-a axat pe amenajarea unor noi facilităţi (precum noul Aqua Park din Sol Luna Bay Obzor Resort) sau extinderea/reamenajarea spaţiilor dedicate activităţilor adiacente timpului petrecut la plajă, respectiv terenuri de sport (tenis, volei, fotbal), facilităţi de joacă pentru copii, spaţii pentru jocuri şi animaţie indoor/outdoor etc", a precizat Maria Shishkova.
Trendurile actuale din industria hotelieră premium reflectă inclusiv schimbările care apar în stilul de viaţă al publicului aferent: din ce în ce mai mulţi turişti solicită mâncare "mai sănătoasă" sau diferite diete şi cer mai multe spații pentru nefumători, precum şi extinderea zonelor acoperite de internet wireless. "Publicul hotelurilor de vacanţă de 4 şi 5 stele este într-o etapă de transformare, care vizează atât activităţile desfăşurate, cât şi un regim de viaţă sănătos, iar schimbările vor deveni consistente în 1-2 ani; hotelurile care vor fi "cu un pas înaintea clienţilor" îşi vor putea creşte businessul în continuare", a arătat Maria Shishkova.
În ceea ce priveşte clienţii corporate care organizează evenimente în locațiile analizate, aceştia sunt interesați în primul rând de marile centre de conferințe, cu săli de conferinţă pentru până la 500 de persoane și largi spații pentru expoziții; în topul criteriilor de apreciere se află, de asemenea, calitatea produselor şi a serviciilor aferente evenimentelor (meniu, servire etc), precum și proximitatea unui aeroport. "Hotelul pe care îl operăm în staţiunea Nisipurile de Aur beneficiază de apropierea aeroportului din Varna (care are şi un terminal nou), iar locaţiile noastre din Nessebar sunt în proximitatea aeroportului din Burgas (care va avea un terminal nou în 2014), ceea ce sprijină foarte mult businessul în zonă; în plus, ne aşteptăm ca şi modernizarea continuă a reţelei de autostrăzi din Bulgaria să stimuleze o dată în plus fluxul de clienţi", a arătat Maria Shishkova.