De la sosirea mea în România în calitate de ambasador al Statelor Unite cu puţin peste doi ani în urmă, în întâlnirile şi discuţiile mele cu liderii României, cu preşedintele sau prim-ministrul, toţi m-au încurajat neîntrerupt să sprijin consolidarea dimensiunii economice a relaţiei noastre. Într-o oarecare măsură spre frustrarea lor le-am răspuns că în definitiv, companiile americane şi acţionarii acestora decid unde să investească şi unde să-şi desfăşoare activitatea. Cel mai bun lucru pe care îl poate face România pentru a încuraja companiile să stabilească parteneriate este să asigure un mediu investiţional, un mediu de afaceri primitor şi favorabil, care este transparent, previzibil, stabil, care include consultare cu toţi actorii implicaţi, inclusiv cu membrii comunităţii de afaceri străine.
Există însă lucuri pe care Guvernul Statelor Unite le poate face pentru a sprijini interacţiunile dintre investitorii români şi americani, precum şi dintre liderii de afaceri români şi americani. O astfel de activitate a avut loc în luna iunie a acestui an şi a fost găzduită de Departamentul Comerţului şi de Wilbur Ross, Secretar al Comerţului. Se numeşte SelectUSA, iar scopul său este să asigure susţinere pentru investitorii străini interesaţi să intre pe piaţa cea mai competitivă din lume, piaţa americană. Am fost extrem de mândru să însoţesc reprezentanţii celor 30 de companii din România care au participat la conferinţa SelectUSA de anul acesta, de la Washington DC.
Un alt lucru pe care îl poate face Guvernul Statelor Unite este să organizeze evenimente precum Trade Winds. Permiteţi-mi să vă mulţumesc dumneavoastră, tuturor participanţilor la Trade Winds. Companiilor româneşti prezente aici astăzi şi mâine le spun: Trade Winds este o iniţiativă anuală, a cărei gazdă este Departamentul Comerţului. Este prima oară când ea are loc în Europa de Sud-Est, acum, la a 10-a ediţie, şi reuneşte nu doar peste 100 de companii americane interesate să exploreze România, ci, aşa cum a menţionat şi dl. Tasharaski, şi lideri ai Departamentului Comerţului, precum şi reprezentanţi ai ambasadelor americane din întreaga Europă, aşadar aveţi acces la o reţea regională de specialişti comerciali care pot ajuta compania dumneavoastră şi vă pot crea legături cu Statele Unite.
Participanţilor americani, le spun, aşa cum au spus şi prim-ministrul, consilierul prezidenţial şi dl. Tasharski şi cum am precizat şi eu anterior: în această parte a lumii nu există partener mai puternic al Statelor Unite decât România. Este o ţară paşnică, o ţară în care există o afecţiune puternică pentru Statele Unite, care are o economie cu un ritm rapid de creştere, cel mai rapid din Uniunea Europeană; oferă un mediu de afaceri din ce în ce mai favorabil şi are un guvern care, din experienţa mea, este foarte interesat de aprofundarea legăturilor dintre companiile americane şi cele româneşti. Aşa cum a menţionat premierul, doar în ultima săptămână am participat împreună la evenimente dedicate unor investiţii de mare amploare făcute de trei mari corporaţii în România: General Dynamics, Ford Motor şi Raytheon. Sunt investiţii enorme şi reprezintă un simbol al oportunităţilor existente pentru toate companiile americane interesate să investească în această parte a lumii şi să crească exportul de bunuri şi servicii din Statele Unite în România.
Public Diplomacy – Press Office
U.S. Embassy-Bucharest