Noua ediție a studiului „Evoluția afacerilor în 2020” realizat de Valoria în parteneriat cu Doingbusiness.ro aduce o perspectivă actualizată asupra modului în care companiile au ajustat evoluția afacerilor în a doua parte a anului 2020.
„Față de ediția de la începutul anului, cercetarea Evoluția prognozată a afacerilor din România arată o contractare puternică a activității companiilor sub impactul pandemiei. Rezultatele cercetării indică pesimismul-rezervat al companiilor privind valoarea cifrei de afaceri, a profitului și investițiilor. Totuși, respondenții spun că a doua parte a anului nu este percepută ca fiind semnificativ mai nefavorabilă decât prima jumătate, când s-a declanșat pandemia COVID-19. Putem pune că managerii au reușit, în mare parte, să recalibreze activitatea companiilor, în funcție de industria din care fac parte, dar revenirea este încă departe.”, spune Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente, co-autor al cercetării.
Prognoza privind evoluția cifrei de afaceri
Față de prognoza de la începutul anului 2020, perspectiva de creștere a companiilor este puternic ajustată în a doua parte a anului sub impactul pandemiei. Vedem scăderi de 15pp (de la 28% la 13%) ale procentelor companiilor care prognozează o cifră de afaceri mai mare cu 5%-10%, respectiv de -12pp (de la 25% la 13%) ale celor care așteaptă o cifră de afaceri mai mare cu 10%-20% în acest an. Totodată, nu mai puțin de un sfert dintre companiile respondente spun că se așteaptă la scăderi ale cifrei de afaceri mai mari de -30%, în 2020.
La nivel de industrii, o creștere a cifrei de afaceri cu 10%-20% este previzionată de 67% dintre firmele din industria farmaceutică și de sănătate, 37% dintre firmele din industria de IT, 32% dintre firmele de servicii profesionale, 23% dintre firmele de producție industrială și de 20% dintre firmele din telecomunicații. Pe de altă parte, cele mai multe companii din industia de turism (72%), media și publicitate (61%), dar și din construcții și imobiliare (33%) prevăd scăderi ale cifrei de afaceri mai mari de -30%.
Prognoza privind evoluția profitului
Previziunile privind evoluția profitului sunt puternic ajustate acum, comparativ cu cele de la începutul anului 2020. Vedem o scădere de 17pp, de la 26% la 9% pe palierul 5%-10% și de 10pp pe, de la 25% la 15%, pe palierul 10%-20%. În a doua parte a anului, numai 11% dintre companii (față de 25% anterior) se așteaptă ca profitul lor să crească cu 1%-5% în acest an. Pe de altă parte, observăm că se menține aproximativ același procent al companiilor (9%-10%) care spun că profitul lor va crește cu peste 20% în 2020, dar crește semnificativ, de la 10% la 45%, procentul companiilor care previzionează scăderi ale profitului în acest an.
La nivel de industrii, o creștere a profitului de 10%-20% este așteptată de 40% dintre firmele din industria farmaceutică și de sănătate și de 31% dintre firmele de servicii profesionale. Scăderi de peste 30% ale profitului sunt prognozată de companiile din turism (67%), media și publicitate (57%) și construcții (30%). Jumătate dintre firmele de transporturi spun că profitul lor va stagna în acest an.
Prognoza privind evoluția investițiilor
Dacă la începutul anului 11% dintre companii spuneau că investițiile lor vor stagna în 2020, în cercetarea din a doua parte a anului 25% spun același lucru. Observăm, de asemenea, că numai 13% dintre firme au crescut investițiile cu 5%-10% față de 23% de la începutul anului, iar 16% comparativ cu 24% au mărit investițiile cu 5%-10% în 2020. În același timp, procentul companiilor care au scăzut investițiile în acest an trece de la 6% în prima parte anului la 26% acum.
La nivel de industrii, cele mai multe firme din IT (50%), agricultură și alimentație (30%) și comerț (20%), spun că au crescut investițiile cu 10%-20% în acest an. Pe de altă parte, în transporturi și în media și publicitate investițiile au stagnat, iar în turism și energie și utilități au scăzut.
Prognoza privind evoluția numărului de angajați
În a doua jumătate a anului 2020, 43% dintre companiile respondente, față de 25% anterior, spun că nu au nici o creștere a numărului de angajați. Scade cu 9pp procentul companiilor care au creșteri de 1%-5%, de la 24% la 15%, iar procentul celor care au creșteri de personal de 5%-10% scade cu 14pp, de la 19% la începutul anului la 5% acum. Procentul companiilor care au redus numărul angajaților crește de la 14% la 26%.
Totodată rezultatele studiului arată cele mai multe companii de servicii profesionale (31%), 48% dintre cele de IT, 66% dintre companiile din agricultură și alimentație, 87% din media și publicitate, 73% din industria farmaceutică și 67% din energie și utilități nu au creșteri ale numărului angajaților în 2020.
Prognoza privind evoluția salariilor
La începutul anului 2020, 15% dintre companii nu previzionau creșteri salariale, dar procentul crește la 41% la ediția studiului din a doua parte anului. În schimb crește, de la 3% la 23%, procentul companiilor care spiun că au scăzut salariile în acest an. Mai mult, nici una dintre dintre companiile respondente nu spune că a făcut măriri de salarii mai mari de 10% în 2020.
Pe de altă parte, cele mai multe companii de servicii profesionale (75%), 40% din construcții și imobiliare, 83% din media și publicitate, 50% din industria farmaceutică și de sănătate, nu au crescut deloc salariile în 2020.
Top 5 provocări și oportunități
Cele mai importante provocări identificate de directorii executivi și managerii companiilor respondente în a doua parte a anului 2020 sunt următoarele: scăderea drastică a cererii/comenzilor (78%), restrângerea activității (75%), menținerea cash flow-ului (68%), adaptarea companiei la noul context (58%) și colectarea facturilor (45%).
Cele mai importante oportunități din a doua parte a anului 2020 sunt următoarele: accesarea de granturi și fonduri europene (89%), dezvoltarea vânzărilor în mediul online (66%), digitalizarea și automatizaea proceselor (53%), dezvoltarea unor linii noi de business (38%) și scăderea tensiunii pe piața forței de muncă (25%).
Mai mult, directorii executivi și managerii companiilor respondente spun că principalele trei măsuri care ar conduce la îmbunătățirea mediului de afaceri din România sunt: susținerea mediului privat (85%), un program de investiții în infrastructură (73%) și digitalizarea relației cu autoritățile (59%). La începutul anului acestea erau: investițiile în infrastructură (82%), scăderea taxării muncii (76%) și stabilitatea politică și fiscală (59%).