Coma în care se află activitatea economică desfășurată pe Dunărea Maritimă este cosmetizată prin manipulări securistice. Actualul director al Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM), Luigi Ciubrei, se chinuiește de ceva timp să ne explice cum Galațiul a ratat la mustață să beneficieze de 8.000 de locuri noi de muncă. Asta, pentru că oamenii răi de la Comisia Europeană au respins, inițial, proiectul privind realizarea unei platforme multimodale de containere în Portul Bazinul Nou. Proiectul, care mai poate fi acceptat într-o nouă fază de finanțare, ar fi costat 120 milioane de euro, cu 85% bani europeni nerambursabili, iar restul de 15% acoperit de statul român, prin APDM (40%), și de beneficiarul Portul Bazinul Nou (60%).
Găvăneanu și-a construit cu bani de la buget platforma inutilă de containere din Portul Docuri
Fostul ofițer DIE (SIE) Corneliu Găvăneanu, personaj care înainte de 1989 a ”lucrat” prin ambasadele României din Paris și Roma, a beneficiat de o finanțare de 4 milioane de euro pentru o platformă de containere. Acționarul majoritar al Portului Docuri SA, firma lui Găvăneanu Metaltrade International, a primit 4 milioane de euro, prin APDM, pentru terminalul de containere finalizat în luna septembrie a anului 2008. După cum se constată de pe site-ul terminalului (http://metaltrade.ro/ro/terminal-containere-facilitati), platforma beneficiază de toate utilitățile pentru a opera containere pe apă sau pe cale ferată îngustă și largă. Din 2008 și până astăzi, un singur container s-a plimbat prin curtea platformei multimodale a lui Găvăneanu, după cum afirmă surse din APDM. Asta, pentru că la inaugurarea investiției cu bani de la buget trebuia simulată activitatea pentru care s-a alocat suma. De atunci, nici Drumul Mătăsii și nici alte contracte comerciale nu au adus trafic de mărfuri containerizate pe platforma lui Găvăneanu.
În aceste condiții, o nouă platformă de containere, finanțată din bani europeni, construită în celălalt port al lui Găvăneanu, Bazinul Nou, nu are nicio motivație economică. Singurul argument al unui astfel de proiect este că APDM, care este o companie de stat, dorește cu orice preț ca Portul Bazinul Nou să fie modernizat cu bani publici.
Securistul Găvăneanu a ajuns pe căi oculte proprietarul Portului Docuri
Cel mai mare port de mărfuri generale de pe Dunărea Maritimă, Portul Docuri, a fost acaparat de Corneliu Găvăneanu printr-o serie de tranzacții dubioase. În anul 1997, atunci când a început vânzarea portului, structura acționariatului a fost: FPS – 70%, SIF Transivania – 19%, acționari prin cupoane - 11%. Primul pachet de 40% din acțiunile Portul Docuri SA a fost achiziționat de firma Romanel, cea care a licitat un preț pe acțiune mai mare cu 500% față de cel inițial. După acest episod, FPS a cedat către SIF Transilvania pachetul de acțiuni rămas în urma licitației, de 30%. Concomitent cu această operațiune, firma lui Corneliu Găvăneanu, Metalex, care opera laminate cumpărate din Sidex prin Portul Docuri, a apărut în combinație. Romanel i-a cedat firmei Metalex 21% din acțiunile portului, după ce, inițial, le achiziționase cu un preț imens, deci și le dorea. Metalex a mai achiziționat 31% de la SIF Transilvania, care deținea 49% din acțiuni și putea să devină ușor acționar majoritar în acel moment. În anul următor, Romanel a renunțat și la pachetul de 19% și l-a adus pe Găvăneanu în poziția de proprietar al portului. Din această poziție, securistul Corneliu Găvăneanu a transformat Portul Docuri în port de laminate, deși la Galați mai erau două porturi care operau produsele Sidex: Mineralier și Bazinul Nou. Prin această manevră, Găvăneanu a oferit premeditat posibilitatea Portului Reni, din Ucraina, să devină cel mai mare port de mărfuri generale de pe Dunărea Maritimă.
Sorin Țiței