La recenta şedinţă a Consiliului Local, unul dintre cele mai importante proiecte de hotărâre de pe ordinea de zi a fost rectificarea bugetului municipiului Galaţi pe anul 2012. Fiecare capitol în parte a fost suplimentat cu o anumită sumă de bani, dar discuțiile s-au aprins în momentul în care Transurb, societatea bugetară a Consiliului Local, subvenţionată anual cu sute de miliarde de lei, a mai primit 21 de miliarde de lei vechi. Banii ar trebui să acopere, chipurile, achiziționarea a cinci autobuze la mâna a doua, dar și plata salariilor angajaților până la sfârșitul anului.
Acuzații de management defectuos
Cel mai vehement contestatar a fost consilierul PP-DD Marian Alexandru, care a criticat atât managementul societății Transurb cât și faptul că, anual, cumpărăm rablele Europei. „Nu sunt de acord să alocăm bani publici într-o gaură neagră. Cred că ar trebui luate mai întâi niște măsuri de eficientizare a acestei societăți. Ar trebui un management mai bun la această societate. De ce să achiziționăm tot timpul SH-uri? Într-o bună zi, aceste rable o să ne lase, atunci ce vom face?”, a spus consilierul PP-DD. În replică, directorul Transurb, Genica Totolici, s-a plâns că societatea are de achitat restanțe mari la combustibil, din anii trecuți, iar autobuzele second-hand sunt necesare pentru sezonul rece: „Trebuie să ne gândim ce facem. În momentul de față avem 18 trasee în oraș, mergem cu parcul auto 94%. Aceste autobuze merg non-stop. Avem 45 de autobuze zilnic la reparații, alte 40 de autobuze fac curse către Sidex. Dacă nu vom lua aceste autobuze, nu vom trece de iarna asta. Și noi vrem autobuze noi, dar o licitație durează foarte mult și nu avem timp”.
Autobuze SH - soluție de avarie
În schimb, primarul Marius Stan afirmă ca această soluție este una de compromis, întrucât este în lucru procedura pentru cumpărarea unor autobuze noi: „Am fost de acord să cumpărăm aceste autobuze, pentru că mai e foarte puțin până vine iarna și nu aveam timp să organizăm o licitație. Avem demarate deja discuții pentru autobuze noi, așa cum sunt cerințele europene. Cu intrare prin față și pe bază de cartelă, pentru a avea o monitorizare clară a numărului de călători”. Parcul auto al societăţii locale de transport este învechit, iar autobuzele uzate pot pune în pericol siguranța călătorilor. Doar 45% din parcul propriu se încadrează în durata normală de funcționare, în ultimii ani fiind achiziționate doar autobuze și tramvaie la mâna a doua.
Sergiu Damian