ActiveWatch face apel la profesionalismul, responsabilitatea si buna-credinta a realizatorilor de televiziune, avand in vedere importanta institutiilor de presa in asigurarea informarii corecte a publicului in contextul derularii campaniei pentru cel de-al doilea tur al Alegerilor Prezidentiale.
În opinia noastră, în perioada campaniei electorale din 3 octombrie – 1 noiembrie, principalele televiziuni de stiri, Antena 3, B 1 TV, Digi 24, Realitatea TV și România TV, au esuat in procesul de organizare a unor dezbateri relevante cu cei 14 candidati la functia prezidentiala.
ActiveWatch a identificat principalele abateri manifestate in cadrul dezbaterilor electorale televizate, din campania pentru primul tur al Alegerilor Prezidentiale:
1. Partizanate fățișe concretizate prin ostilitatea deschisă față de candidatii indezirabili si eliminarea atitudinii critice fata de candidatii agreati de realizatorii TV.
2. Marginalizarea candidatilor și a temelor electorale atât prin spatiul alocat, cat si prin prezentarea in exces a unor evenimente conexe campaniei electorale,
3. Încurajarea confruntarilor intre politicieni, în detrimentul dezbaterii ideilor politice și fara a arata preocupare fata de agenda electoratului
4. Promovarea si incurajarea atacurilor la persoana si proceselor de intentie, fara a asigura drept la replica ori probarea afirmatiilor cu probe temeinice.
Aceste abateri au fost prezente în diverse ponderi și intensitati la posturile de stiri monitorizate.
Încurajam ziaristii si realizatorii de la televiziunile de stiri sa contribuie la informarea corecta a cetatenilor, prin dezbateri aplicate pe programele si strategiile celor doi candidati ramasi in cursa. De asemenea, reamintim televiziunilor că alegatorul are nevoie de informații despre candidați mai mult decât de analize ale scenariilor politice și, in consecinta, să acorde ponderea cuvenită profilului candidaților
Consideram ca orice concesie de la misiunea de informare corecta si obiectiva va influenta negativ viata democratica din Romania.
În plus, campania electorală trece, patronii se schimbă, dar jurnalistul rămâne față în față cu publicul și colegii săi, iar bunul cel mai de preț al unui jurnalist este calitatea sa profesională și reputația sa.
ActiveWatch – Media Monitoring Agency