Creșterea reponsabilității profesioniștilor de media, prin respectarea standardelor etice, protejarea libertății de exprimare împotriva restrângerilor legislative, consolidarea mișcării asociative a jurnaliștilor și educarea publicului au fost principalele teme abordate în cadrul reuniunii Convenției Organizațiilor de Media, desfășurată în perioada 19-21 noiembrie, la Sinaia.
Participanții au discutat despre cadrul legal care reglementează comunicarea publică, inclusiv munca jurnaliștilor, insistând asupra prevederilor din Codurile Civil și Penal. O întreagă zi a reuniunii a fost dedicată protecției drepturilor copilului în mass-media, secțiune realizată cu sprijinul UNICEF.
"Am stabilit direcțiile strategice de acțiune ale COM pentru anul 2016. Ne vom concentra pe activități de advocacy la nivelul legislativului, pe identificarea unor mecanisme eficiente de evidențiere publică a abaterilor deontologice, fiind convinși că din acest demers vor avea de câștigat atât profesioniștii, cât și - sau mai ales - publicul. Membrii COM consideră că este de datoria lor să contribuie la creșterea competențelor media ale publicului și la stimularea recepției critice a produselor media", a declarat Ioana Avădani, director executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent.
Aceasta a fost a treia reuniune de anul acesta, realizată în cadrul proiectului Consolidarea Convenției Organizațiilor Media, finanțat în cadrul Fondului ONG, susținut de fondurile norvegiene. COM s-a întărit în aceast an prin primirea de noi membri și stimularea înființării de noi asociații.
În perioada august 2014 – octombrie 2015, Centrul pentru Jurnalism Independent implementează, în parteneriat cu CENTRAS, proiectul Consolidarea Convenției Organizațiilor de Media. Proiectul își propune să sprijine creșterea capacității organizațiilor profesionale ale jurnaliștilor de a susține interesul moral și legal al breslei și – în egală măsură - al publicului, în condițiile unei piețe profund marcate de probleme economice și de erodarea încrederii în mass-media.
Convenția Organizațiilor de Media s-a născut în 2002, din dorința de a oferi mai multă vizibilitate și putere de negociere profesioniștilor din mass-media. COM este o coaliție informală de asociații de jurnaliști, de alți profesioniști din mass-media, sindicate și organizații patronale care au identificat linii de acțiune comune pentru consolidarea sectorului mass-media din România și promovarea intereselor de grup ale breslei. Coordonarea COM și secretariatul tehnic au fost asigurate de CJI și ActiveWatch.
De la înființarea sa, COM a derulat întâlniri sau conferințe pe teme apropiate de obiectivele sale și a reacționat atunci când principiile sale fundamentale au fost în pericol. Cel mai important rezultat al activității COM rămâne elaborarea și adoptarea celor două documente de auto-reglementare, Statutul Jurnalistului și Codul Deontologic al COM, în iulie 2004. Ulterior (2009) COM a fost factorul motrice în elaborarea și adoptarea Codului Deontologic unificat[1], care sintetizează prevederile a peste 15 documente de auto-reglementare diferite.
Codul deontologic unificat poate fi consultat la http://www.cji.ro/?p=2263 .