Statul român a fost și în 2011 unul dintre actorii majori de pe piața de publicitate, volumul bugetelor dublându-se față de anul 2010, în condițiile în care transparența acestor contracte a scăzut, relevă studiul "Publicitate publica: Accelerati!", lansat marți de Centrul pentru Jurnalism Independent.
In perioada ianuarie - octombrie 2011, autoritatile publice au oferit spre contractare bugete in valoare de peste 137 milioane RON (circa 32,5 milioane euro). Majoritatea acestor contracte (67%) au avut drept criteriu de alocare "pretul cel mai mic", criteriu care nu tine seama de impactul asupra publicului si eludeaza criteriile profesioniste de alocare a publicitatii. Doar pentru doua din cele 345 de proceduri analizate a fost publicat raportul de evaluare a impactului prevazut de lege. Peste jumatare din proceduri (54%) nu au fost publicate si pe site-ul special rezervat contractelor de publicitate (www.publicitatepublica.ro), asa cum cere legislatia achzitiilor publice.
"Ne aflam, inca o data, in fata unor dovezi care atesta o lipsa de respect fata de lege, fata de banul public si fata de public. In 2010 au fost adoptate reglementari legale care, in opinia Guvernului, aveau sa accelereze absorbtia fondurilor europene. De accelerat poate au accelerat-o, 115 din cele 137 milioane RON din procedurile analizate provin din proiecte europene, dar doar in detrimentul transparenetei si raspunderii autoritatilor. Fodurile europene sunt bani publici si autoritatile - centrale sau locale - trebuie sa dea socoteala publicului de modul in care le utilizeaza", a declarat Ioana Avadani, director executiv al Centrului pentru Junalism Independent.
"In conditiile in care bugetele de publicitate din sfera privata au scazut pana aproape de jumatate, pe fondul crizei economice, cele publice s-au dublat, facand din stat unul dintre principalii jucatori pe piata de media din Romania. Aceasta situatie impune autoritatilor raspunderi inca si mai mari fata de transparenta si alocarea eficienta a acestor contracte, strict in interes public", a adaugat ea.
Cercetarea pietei de publicitate publica din Romania elaborata de CJI a avut drept scop identificarea efectelor pe care le-au avut modificarile legislative din domeniul achizitiilor publice din anul 2010. Au fost verificate procedurile de achizitii (licitatii si cereri de oferte) publicate in perioada iulie 2009 - octombrie 2011 pe site-ul www.e-licitatie.ro, respectiv a fost analizata respectarea regulilor de publicare a anunturilor/invitatiilor de participare pe www.publicitatepublica.ro.
Prezentul raport este cel mai recent efort dintr-un demers pornit de Centrul pentru Jurnalism Independent in anul 2004, cu sustinerea Open Society Justice Initiative, New York.